نیکوتین و عوارض آن
توجه (سایت کافه راهنما هیچگونه مسئولیتی درباره کیفیت کالاهای معرفی شده ندارد و فقط برای راحتی و مقایسه مشخصات و قیمت محصولات در انتخاب کاربران این مقاله را تولید کرده است) توضیحات کلی و راهنمایی درباره این مقاله در زیر
 

نیکوتین ماده ای می باشد که بر اثر سوزاندن برگ خشک شده توتون، که به آن تنباکو گفته می شود، به دست می آید.

نیکوتین ماده ای مضر است که در اثر مصرف طولانی مدت، وابستگی و اعتیاد در فرد مصرف کننده ایجاد می کند. نیکوتین ماده اصلی سیگار می باشد و بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که سیگار مصرف می کنند به طور میانگین ده سال کمتر عمر می کنند.

همچنین برخی افراد با خرید ویپ قصد دارند سیگار را ترک کنند اما بهتر است بدانید که در ویپ نیز مقداری نیکوتین وجود دارد اما این مقدار قابل تغییر می باشد.

با دانستن تفاوت میان انواع ویپ، به سادگی می توانید ویپ مناسب خود را تهیه کنید و راحت تر سیگار را ترک کنید.

در ادامه شما را بیشتر با نیکوتین و عوارض این ماده آشنا می کنیم.

فهرست توضیحات و محصولات این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) :

نیکوتین چیست؟

در گیاه تنباکو مواد زیادی وجود دارد، اما از مهمترین این مواد میتوان به نیکوتین اشاره کرد. تنباکو در شکل های متفاوتی وجود دارد و هرچقدر نیکوتین داخل آن ها کمتر و قند بیشتر باشد، کیفیت بهتری دارند و بهتر سوزانده می شوند. آن دسته از برگ های تنباکو که نیکوتین بیشتری دارند برای قلیان و پیپ کاربرد دارند.

نیکوتین بر روی مغز اثر روان گردان دارد و درحالت طبیعی بی رنگ می باشد ولی در اثر سوزاندن و واکنش با هوا بوی تنباکو از آن بلند می شود.

امروزه به ترتیب در کشورهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپا بیشترین کشت تنباکو انجام می شود.

تاثیرات مصرف نیکوتین و سیگار

بعد از مصرف تنباکو، نیکوتین موجود در آن به سرعت داخل ریه و شش و سپس وارد گردش خون می شود. نیکوتین همچنین به صورت جویدنی، چسب های نیکوتینی که به پوست می چسبانند و استنشاقی مصرف می شود.

بعد از وارد شدن نیکوتین به بدن، هم می تواند اثر محرک کننده برای فرد داشته باشد و هم اثر کند کننده. بعد از اینکه نیکوتین وارد مغز می شود، در بدن فرد مصرف کننده تغییراتی صورت می گیرد و قند خون، ضربان قلب ، فشار خون و تنفس فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. اینکه در هر فردی تاثیرات به صورت کنده کننده یا محرک می باشد، بستگی به سیستم عصبی فرد مصرف کننده دارد.

این مخدر به طور غیر مستقیم دوپامین را در مغز آزاد می کند و باعث ایجاد حس خوشایندی در فرد می شود و به همین دلیل است که باعث ایجاد اعتیاد و وابستگی در افراد می شود.

نحوه مصرف نیکوتین

همانطور که گفته شد نیکوتین به شکل های مختلفی تولید و مصرف می شود. نیکوتین داخل سیگار، قلیان، پیپ و ویپ وجود دارد.

سیگار

برای درست کردن سیگار، تنباکو را در کاغذ های سیگار می پیچند. ارتفاع آن معمولا 10 سانتی متر و قطر آن 10 میلی متر می باشد. تفاوت سیگار معمولی با سیگار معمولی در این است که سیگار برگ را در برگ تنباکو می پیچند و فیلتری ندارد. در سیگار های معمولی حدود 9 میلی گرم و در سیگار های برگ از 100 تا 400 میلی گرم نیکوتین وجود دارد.

ویپ

در مصرف ویپ نیز از طریق جویس ویپ، نیکوتین به بدن شما می رسد. یکی از خصوصیت های ویپ این است که می توانید مقدار نیکوتین موجود در جویس ویپ را خودتان انتخاب کنید. بنابریان در هنگام خرید جویس ویپ به میزان نیکوتین موجود در آن که بر روی بسته حک شده است، دقت کنید.

قلیان

قلیان وسیله ای می باشد که خود ایرانیان آن را ابداع کردند و از گذشته تا اکنون برای دود کردن تنباکو کاربرد داشته است. همچنین درصد نیکوتین موجود در تنباکویی که برای قلیان استفاده می شود، بیشتر است. کیفیت تنباموی قلیان بسیار کمتر از تنباکوی سیگار می باشد.

تنباکویی که در قلیان مورد استفاده قرار می گیرد، دارای اسنس های طعم دارد متنوعی می باشد. این اسانس ها مواد شیمیایی هستند که ضرر مخصوص به خود را دارد.

پیپ

پیپ وسیله ای فلزی یا چوبی می باشد که در ابتدا اروپاییان آن را اختراع کردند و زمانی که به ایران وارد شد تغییراتی در آن ایجاد شد و هم اکنون پیپ ها به صورت چپق های دسته بلند همراه با تزئینات خاصی تولید می شود.

دود تولید شده توسط پیپ بسیار خطرناکتر از سیگار می باشد و همپنین در پیپ فیلتری وجود ندارد بنابراین دود پیپ به طور مستقیم وارد دهان و ریه می شود.

عوارض مصرف نیکوتین

در ابتدا نیکوتین تاثیرات خوشایندی در فرد ایجاد می کند. مصرف نیکوتین باعث رفع خستگی، کاهش استرس و افزایش توجه و تمرکز می شود.

اما این تاثیرات خوب مدت زیادی دوام ندارد و بعد از مدتی تاثیرات منفی خودشان را نشان می دهند.

افرادی که سیگار مصرف می کنند ممکن است برای کاهش استرس و رفع خستگی در روز چندبار سیگار مصرف کنند و در نتیجه اعتیاد و وابستگی نسبت به سیگار در آن ها به وجود می آید به طوری که در صورت عدم مصرف سیگار، گاهی بدخلق می شوند.

همچنین مصرف سیگار ممکن است در عملکرد حافظه تاثیر بگذارد و از آنجایی که سیگار باعث رفع خستگی و هوشیاری می شود بر روی خواب نیز تاثیر می گذارد.

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که سیگار مصرف می کنند، بعد از مدتی ممکن است تصمیم بگیرند سیگار را ترک کنند و اکثرا ترجیح می دهند راهی آسان را انتخاب کنند. ترک کردن سیگار به وسیله دستگاه ویپ، روشی آسان می باشد که به مرور مصرف نیکوتین را کم می کنید و تاثیر آن نسبت به روش های دیگر بیشتر می باشد.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

یک + 18 =