آموزش کار با اره عمود بر؛ تکنیک های برش و ترفندهای کاربردی
توجه (سایت کافه راهنما هیچگونه مسئولیتی درباره کیفیت کالاهای معرفی شده ندارد و فقط برای راحتی و مقایسه مشخصات و قیمت محصولات در انتخاب کاربران این مقاله را تولید کرده است) توضیحات کلی و راهنمایی درباره این مقاله در زیر
 

دستگاه‌های مختلفی برای برش انواع قطعات چوبی و فلزی وجود دارد؛ اما ایجاد برش‌هایی دقیق و صاف فقط با اره عمود بر امکان‌پذیر است. اره عمودبر با داشتن تیغه ظریف و عملکردی دقیق، به‌خوبی امکان ایجاد برش‌هایی صاف و ظریف را برای افراد فراهم می‌کند؛ بااین‌حال برای داشتن دقیق‌ترین برش‌ها با استفاده از نوع اره، باید نحوه کار با اره عمود بر را بشناسید. در این مطلب، علاوه‌بر آموزش کار با اره عمود بر، به تکنیک‌ها و ترفندهای کاربردی برش با این وسیله اشاره خواهیم کرد تا پس از مطالعه آن، از اره عمودبر مانند یک حرفه‌ای استفاده کنید.

انتخاب تیغه مناسب؛ اولین مرحله از آموزش کار با اره عمود بر

انتخاب تیغه مناسب پیش از شروع کار با اره عمود بر روی نتیجه کار تاثیر بسیاری می‌گذارد. برخی از مدل‌های تیغ اره عمود بر برای برش‌های سریع و دسته‌ای دیگر بیشتر برای برش‌های آهسته با ظرافت‌های بالا مناسب هستند. از جمله انواع جنس تیغه‌های مخصوص اره عمود بر می‌توان به مواردی همچون تیغه‌های اره عمودبر از جنس فولاد کربن (HCS)، تیغ اره‌های دیسکی سردبر (HSS) و تیغ اره فورج شده (BIM) اشاره کرد که هر‌کدام از این تیغه‌ها برای برش قطعات مختلفی کاربرد دارند.

برای مثال، تیغه‌های HCS به دلیل اینکه طول بلندی دارند و تعداد دندانه‌های آن‌ها به ۲۷ عدد می‌رسد، برای برش‌های مستقیم مناسب هستند. همچنین، تیغ‌های HSS برای برش قطعات سخت مانند فلزات و تیغ‌های BIM برای برش‌های مسقیم قطعات چوبی و فلزی نازک بیشترین کاربرد را دارند. برای تنظیم مناسب این دستگاه نیز باید تیغ موردنظر را به‌درستی در تیغ‌گیر انتهایی این وسیله قرار دهید و پیش از شروع کار، حتما اتصال محور عمودی اره عمود بر به گیربکس انتهایی این وسیله را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع کار با انواع دستگاه برش،  از انواع لباس کار با قابلیت‌های ایمنی استفاده کنید تا احتمال آسیب‌دیدگی حین کار را به حداقل برسانید.

آماده‌سازی قطعه برش؛ گامی مهم در روش کار با اره عمود بر

در مرحله دوم آموزش نحوه کار با اره عمود بر، به سراغ آماده‌سازی قطعات خواهیم رفت. توجه به این موضوع در ایجاد برش‌هایی دقیق و تمیز تاثیرگذار خواهد بود. اولین گام در این مرحله، علامت‌گذاری صحیح خطوط برش با استفاده از ابزارهایی همچون مداد، خط‌کش و گونیا است.

اقدامات دیگر این مرحله به رعایت نکات و اصول ایمنی همچون استفاده از گیره نگهدارنده و سه راهی مناسب برای اتصال آسان دستگاه به برق مربوط می‌شود تا قطعات در حالتی استاندارد قرار بگیرند. رعایت این نکات به افراد کمک می‌کند تا احتمال جابجا شدن قطعات حین برش را به حداقل برسانند و در نهایت به خروجی نهایی تمیز و مطلوبی برسند؛ البته در کنار رعایت این اصول، افراد باید استفاده از تجهیزات ایمنی مانند ماسک و عینک ایمنی را نیز جدی بگیرند؛‌ زیرا استفاده از این مدل تجهیزات ایمنی فردی، نقش مهمی در کاهش احتمال آسیب‌ دیدن ناشی از کار با دستگاه‌های برش مانند اره عمود بر ایفا می‌کند.

پایان آموزش کار با اره عمود بر با آماده‌سازی کلیه موارد و شروع برشکاری

آخرین مرحله از آموزش روش کار با اره عمود بر، آماده‌سازی کلیه لوازم و تجهیزات ضروری است. زمانی که افراد کلیه تجهیزات ایمنی را حین کار با چنین دستگاه‌هایی، همراه داشته باشند یا از همه تجهیزات ایمنی فردی ضروری همچون کلاه، لباس، کفش و دستکش ایمنی استفاده کنند، احتمال بروز حوادث کاهش پیدا خواهد کرد. از جمله اثرات مهم دیگر آماده بودن کلیه لوازم نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن برش‌هایی دقیق و تمیز
  • انجام سریع کار برش
  • کسب اطمینان برای شروع بی دردسر کار با اره عمودبر

پس رعایت کلیه نکات و موارد به‌منظور مهیا کردن شرایط برای کار با اره عمود بر، زمان آن فرا می‌رسد تا با اتصال این وسیله به برق، خود را برای برش قطعه (قطعات) موردنظر آماده کنید. البته پیش از فشار دادن دکمه آغاز به کار دستگاه، مواردی همچون قرارگرفتن کفی اره در نزدیکی محل برش و چسبیده به قطعه (قطعات) را نیز بررسی کنید.

انواع تکنیک های برش در کار با اره عمود بر و نکات مربوط به آن

استفاده از انواع تکنیک‌های برش در کار با اره عمود بر، این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا برش‌هایی دقیق‌تر و ظریف‌تر داشته باشند. از جمله مهم‌ترین تکنیک‌های برش نیز می‌توان به تکنیک برش منحنی، برش داخلی و برش چندتایی اشاره کرد. با استفاده از این تکنیک‌ها، امکان برش قطعه (قطعاتی) برای افراد فراهم می‌شود که دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است؛ به‌‌ همین دلیل در ادامه آموزش کار با اره عمود بر قصد داریم تا تعدادی از آن‌ها را مورد‌بررسی قرار دهیم و توضیحاتی در ارتباط با نکات مربوط به آن‌ها ارائه کنیم.

تکنیک برش منحنی در استفاده از اره عمود بر

برش منحنی یک تکنیک مهم در آموزش طرز کار با اره عمود بر است و اغلب با استفاده از تیغه‌های بلندی انجام می‌شود که تعداد دندانه‌های کمی دارند؛ البته برای داشتن برش‌هایی دقیق و تمیز از طریق این تکنیک برش، نکاتی را باید رعایت کنید. در تکنیک برش منحنی، باید اره عمود بر را با کم‌ترین سرعت ممکن حرکت دهید؛ زیرا با این کار دقت شما برای برش زدن، به میزانی قابل‌توجه افزایش پیدا می‌کند.

انجام دشوارترین برش‌ها با تکنیک برش داخلی کار با اره عمود بر

برش داخلی قطعات یکی از چالش‌برانگیزترین تکنیک‌های برش است. به دلیل اینکه افراد ۲ روش برای استفاده از این تکنیک دارند که در روش اول، افراد ابتدا باید سوراخی به کمک دریل در قطعه مورد‌نظر ایجاد کنند و سپس با عبور دادن تیغه از آن، کار ایجاد برش را انجام دهند. برای استفاده از روش دوم نیز افراد باید به‌گونه‌ای اره عمود بر را کج کنند تا نوک تیغه آن از داخل قطعه عبور کند تا قادر به انجام برش باشند.

برش همزمان دو کپی از یک طرح با تکنیک برش چندتایی اره عمود بر

در جای دیگری که انتخاب تیغه اره عمود بر با جنس و ضخامت مناسب اهمیت فراوانی پیدا می‌کند، استفاده از تکنیک برش چندتایی است. این تکنیک برش، امکان برش همزمان دو کپی از یک طرح روی قطعه‌ای خاص را فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر افراد می‌خواهند با کمک این روش، کار ‌برش را به‌درستی انجام دهند، باید تیغه اره عمود بر با ضخامت و جنس مناسب انتخاب کند که به‌خوبی از چوب‌ها یا قطعات فلزی عبور کنند که روی هم قرار گرفته‌اند.

استفاده از تجهیزات ایمنی هنگام کار با دستگاه‌های برش را جدی بگیرید

در این مقاله انواع روش‌های برش با اره عمود بر را موردبررسی قرار دادیم و همچنین به معرفی تکنیک‌هایی برای کار با این وسیله پرداختیم تا افراد با دسترسی به یک آموزش جامع، برش‌های تمیزی با اره عمود بر داشته باشند. برای کار با اره عمود بر، حتما نوع تیغه و تکنیک برش را متناسب با نوع قطعه انتخاب کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. همچنین از نقش مهم استفاده از تجهیزات ایمنی هنگام کار با انواع دستگاه‌های برش به‌ویژه اره عمود بر نباید غافل شوید. استفاده از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، عینک، کفش ایمنی و لباس مناسب حین کار با دستگاه برش ضروری است. برای خرید این مدل تجهیزات نیز به فروشگاهی معتبر مراجعه کنید تا خیالتان کاملا از خرید محصولاتی با کیفیت راحت باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

6 + 15 =