فرزندان خود را هم سرگرم کنید و هم آموزش دهید
توجه (سایت کافه راهنما هیچگونه مسئولیتی درباره کیفیت کالاهای معرفی شده ندارد و فقط برای راحتی و مقایسه مشخصات و قیمت محصولات در انتخاب کاربران این مقاله را تولید کرده است) توضیحات کلی و راهنمایی درباره این مقاله در زیر
 

یکی از بهترین‌ روش‌های یاد دادن مسائل به کودکان، آموزش آن‌ها از طریق بازی و سرگرمی است. سطح یادگیری کودکان هنگام انجام بازی بیشتر از مواقع دیگر است و با سرگرم کردن بچه به کار مورد علاقه‌اش می‌توانید او را به سمت یادگیری بیشتر سوق دهید. در واقع انجام بازی به ارتباط بهتر والدین با کودکان، تخلیه انرژی کودک به نحو صحیح، بهبود خواب بچه‌ها در شب و کاهش شب‌ بیداری، افزایش خلاقیت و هوش کودکان، بهبود تمرکز و اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند. از بازی‌هایی که برای کودکان بسیار جذاب است، می‌توان به بردگیم، ساخت کاردستی، خواندن داستان و غیره اشاره کرد. در ادامه این مقاله بازی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که در افزایش یادگیری کودک بسیار موثر است.

فهرست توضیحات و محصولات این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) :

آیا یادگیری از طریق بازی امکان پذیر است؟

امروزه یادگیری از طریق بازی مفهوم چندان جدیدی نیست. مدت زمان زیادی است که از این نوع آموزش برای یاد دادن مفاهیم به کودکان استفاده می‌شود. یادگیری مفاهیم از طریق بازی به دلایل مختلفی می‌تواند سودمند و آموزنده باشد. استفاده از بازی‌ها علاوه بر این‌که به یادگیری عمیق‌تر و رشد مهارت‌های غیرشناختی کمک می‌کند، بلکه انگیزه یادگیری را نیز در کودکان بیشتر خواهد کرد. زمانی که کودک به طور فعال درگیر یک بازی می‌شود، ذهن او لذت یادگیری از طریق یک روش جدید را تجربه می‌کند. بازی‌هایی که کودکان را بیشتر سرگرم‌ می‌کند، انگیزه بیشتری را در کودکان برای مشارکت در فرآیند یادگیری و تمایل به یادگیری ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، یادگیری به وسیله بازی انگیزه‌‌ای موثر برای یادگیری مبتنی بر گروه را ایجاد می‌کند که این مورد به خصوص برای کودکان در یک محیط کلاس درس، می‌تواند بسیار مفید باشد. معمولا دانش‌آموزان در هنگام بازی‌ بیشتر از دوره‌های آموزشی تلاش می‌کنند؛ چو بازی‌ها برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد. علاوه بر این، برای بازی کردن جنبه‌ رقابتی وجود دارد و دانش‌ آموزان تلاش می‌کنند از طرف خود یا تیمشان در رقابت برنده شوند.

در واقع یادگیری از طریق بازی یک راه عالی برای والدین و معلمان محسوب می‌شود تا ایده‌ها، دستور زبان، مفاهیم و دانش جدید را به گونه‌ای به کودکان معرفی کنند تا باعث تشویق آن‌ها به یادگیری شود.

بازی‌هایی برای سرگرم کردن و افزایش یادگیری در کودکان

تعداد بازی‌هایی که از طریق آن بتوانید مفاهیم و توانایی خاصی را به کودکان خود آموزش دهید، کم نیستند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به کودکان گلدوزی یاد دهید

گلدوزی هنر بسیار زیبا و خلاقانه‌ای است که برای جذب بچه‌ها به هنر و صنایع دستی راه خوبی محسوب می‌شود. برای این‌که بچه‌ها با سوزن به خودشان آسیب نزنند، می‌توانید کیت‌های مخصوص بچه‌ها را خریداری کنید. آن‌ها می‌توانند الگوی ساده‌ای را دنبال کرده و اثر هنری‌ خوبی را ایجاد کنند.

خمیر بازی را فراموش نکنید

از دیگر بازی‌هایی که کودکان را سرگرم می‌کند و خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد، خمیر بازی است. حتی شما می‌توانید خودتان خمیر بازی را در خانه آماده کنید و متناسب با میل کودک‌تان، آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. معمولا همه بچه‌ها در همه‌ سنین عاشق خمیر بازی هستند، اما بهتر باشد زمانی آن را به دست کودک‌تان بدهید که مطمئن باشید آن را نمی‌خورد.

یک داستان بنویسید

از تصورات خود و کودکتان استفاده کنید و با هم یک داستان جدید بنویسید. لازم نیست که حتما داستان‌ نوآورانه و خلاقانه بنویسید، تنها کودک را به گفتن داستان ترغیب کنید، کافی است. در این مواقع بچه‌ها داستان مورد علاقه‌شان را می‌نویسند و در صورتی که دوست داشتند، آخر داستان را می‌توانند با میل خودشان تغییر دهند. انجام این کار به شکوفا شدن استعداد کودک بسیار کمک می‌کند.

برخی از ورزش‌ها را با هم بازی کنید

برای این‌که بتوانید استعداد کودکتان را در یک ورزش خاص پیدا کنید، بهتر است با هم به مراکز تفریحی بروید و با هم ورزش‌های مورد علاقه کودک را انجام دهید. بسیاری از مراکز تفریحی محلی فرصت‌ زیادی را برای یادگیری ورزش‌های جدید، از جمله هنرهای رزمی، بدمینتون، فوتبال، شنا و تنیس ارائه می‌دهند. همچنین این مراکز تجهیزاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مجبور نباشید برای انجام دادن این بازی‌ها و ورزش‌ها، هزینه‌ زیادی را صرف خرید ابزارآلات کنید.

همراه با کودکان باغبانی کنید

معمولا تماشای رشد گیاهان برای کودکان بسیار سرگرم‌ کننده است و اگر آن‌ها بتوانند خودشان کار خود را ببینند و شاهد بزرگ شدن گل و گیاه خود باشند، بسیار سرگرم‌کننده‌تر و آموزنده‌تر خواهد بود. در حقیقت گیاهان زیادی وجود دارند که حتی یک کودک کم سن و سال هم می‌تواند بدون مشکل آن‌ها را پرورش دهد، از درختچه‌های کوچک گرفته تا گیاهان و سبزیجات. اما اگر باغچه ندارید، می‌توانید از یک جعبه یا گلدان کوچک هم استفاده کنید.

بازی‌های رومیزی یا صفحه‌ای را امتحان کنید

گاهی اوقات لازم است با استفاده از یک بازی صفحه‌ای مانند منچ یا شطرنج، حس رقابتی فرزندتان را تشویق کنید. قطعا از مهارت و تبحری که کودک با استفاده از این بازی‌ها به دست می‌آورد، شگفت‌زده خواهید شد.

انجام بازی‌های خلاقانه را به او یاد بدهید

از هر فرصتی برای افزایش خلاقیت کودک‌تان استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک سری لباس شخصیت‌های مختلف را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید یک داستان ایجاد کند. علاوه بر این، گاهی لازم است به او ایده بدهید (شاهزاده در قلعه به دام افتاده؛ یا مردی در یک جزیره‌ ناشناخته تنها زندگی می‌کند). فقط فراموش نکنید که هنگام اجرای داستان کودک‌تان، حتما به تماشای او بنشینید.

با ستاره‌ها را تماشا کنید.

نگاه کردن به ستاره‌های آسمان برای کودکان می‌تواند یک تجربه‌ شگفت‌ انگیز باشد‌. علاوه بر این اگر بتوانید کمی در رابطه با صور فلکی برای فرزند خود توضیح دهید، از این سرگرمی لذت بیش‌تری خواهد برد و یادگیری او را چند برابرمی‌کند.

برای این‌ کار می‌توانید از قبل در رابطه با این موضوع تحقیقات را انجام دهید یا در غیر این صورت خیلی ساده در کنار هم نشسته و ستاره‌ها را تماشا کنید.

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

3 × 4 =