آجر کوره ای یا آجر نسوز کوره

0
توجه (سایت کافه راهنما هیچگونه مسئولیتی درباره کیفیت کالاهای معرفی شده ندارد و فقط برای راحتی و مقایسه مشخصات و قیمت محصولات در انتخاب کاربران این مقاله را تولید کرده است) توضیحات کلی و راهنمایی درباره این مقاله در زیر
 

آجر کوره یا آجر نسوز کوره، از این محصول صنعتی چه می‌دانید؟ آجر کوره محصول و مصالحی است که برای ساخت کوره‌های صنعتی استفاده می‌شود. این آجر از خاک نسوز تولید می‌شود و در برابر دما مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل به آن آجر نسوز کوره هم گفته می‌شود. البته از خاک نسوز آجر نما هم تولید می‌کنند که موضوع صحبت ما معطوف به کوره صنعتی و محصولاتی است که در ساخت آن استفاده می‌شود. پس با مجموعه آجر دیرگداز ایران در این مطلب همراه شوید.

کوره صنعتی قسمتی از پروسه تولیدی بسیاری از صنایع به شمار می‌آید. صنایع مس، آلومینیوم، شیشه، سرامیک، سفال، چینی، محصولات ساختمانی چون آجر و بسیاری صنایع دیگر از کوره صنعتی در فرایند تولید خود استفاده می‌کنند. این کوره‌ها، بسته به نیاز و محصول یا متریالی که در کوره قرار داده یا ریخته می‌شود، باید به دماهای مختلفی برسند. ساختار کوره صنعتی باید به نحوی باشد که تحمل دمای مورد نظر شما را داشته باشد و دچار تخریب نشود. کوره‌ها هم به لحاظ نوع متریال ساخت و هم به لحاظ شکل تنوع زیادی دارند. کوره صنعتی آجری از رایج‌ترین نوع کوره صنعتی است. دلیل این موضوع هزینه و کارایی این نوع کوره‌ها هستند. برای ساخت کوره صنعتی آجری از آجر کوره ای (آجر نسوز کوره)، خاک نسوز و جرم نسوز استفاده می‌شود که در مورد این موارد صحبت خواهیم کرد.

آجر نسوز

آجر کوره ای یا آجر نسوز کوره

آجر کوره از ترکیب خاک نسوز با مواد آلی تولید شده است. خاک نسوز مقاومت بالایی در برابر دما دارد و مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آجر کوره ای است که به صورت جداگانه هم در ساخت و تعمیر کوره به کار می‌آید. اضافه شدن مواد آلی با این خاک باعث تغییر در میزان مقاومت و افزایش آن خواهد شد. این مواد آلی شامل اکسید آلومینیوم (آلومینا یا آلما)، اکسید سیلیسیم (سیلیس) و دیگر مواد می‌شوند که تأثیر هر کدام از این مواد مشخص است. به عنوان مثال درصد و میزان آلومینای ترکیب شده با میزان مقاومت آجر در برابر دما نسبت مستقیم دارد. تغییر این ترکیب ساختار و مواد آلی باعث تولید آجر کوره ای متنوعی می‌شود که هر کدام شرایط و مشخصات خودشان را دارند. بیشترین دسته‌های این تنوع بر اساس تحمل دمایی آجر کوره است.

قیمت آجر کوره ای

بر اساس دما و شکل ظاهری آجر کوره ای تقسیم می‌شود. بر اساس دما این آجر در دسته‌های آلومینا ۴۲، آجر دما بالا و آجر عایق قرار می‌دهند. این دسته‌بندی به این صورت است که اگر دمای کوره شما از ۱۴۰۰ درجه تجاوز نمی‌کند، بهتر است از آجرهای آلومینا ۴۲ استفاده کنید. بعضی کوره‌های صنعتی نیاز به تغییرات زیاد دما یا کاهش شدید دما برای خروج محتوای کوره وجود دارد. این کوره‌ها از آجر عایق (آجر سبک) استفاده می‌کنند. صنایعی که دمای کوره صنعتی آن‌ها از ۱۴۰۰ درجه تجاوز می‌کند، باید از آجر کوره ای دما بالا در ساخت کوره‌های خود استفاده کنند. شکل ظاهری این آجر هم به چهار صورت تخت، گوه‌ای، دهانه و کمانی تولید می‌شود که در قسمت‌های مختلف نصب می‌شود.

قیمت آجر کوره ای با توجه به متریالی که در آن به کار رفته و نیز مراحل خاصی که در تولید و ساخت آن انجام می‌شود، نباید ارزان تمام شود. خاک نسوز یک خاک معدنی گران‌بهایی است. همچنین مواد معدنی و آلی به کار رفته در آجر کوره آسان به دست نمی‌آید و قیمت بالایی دارد. برای ساخت و پخت آجر کوره هم مراحلی سخت طی می‌شود. انجام پرس‌های سنگین برای ایجاد بافتی محکم و یک‌دست برای آجر اهمیت بسیاری دارد و پخت آن هم باید با دمای بسیار بالا صورت گیرد تا مقاومت حرارتی مورد نظر ایجاد گردد. پس می‌توان قیمت آجر کوره ای را با توجه به این مطالب منطقی و معقول دانست.

خاک نسوز و مواد معدنی

خاک نسوز در ساخت و تولید آجر کوره، آجر نسوز و برخی فراورده‌های نسوز ماده اصلی و پایه آن است. این خاک پس از ترکیب با مواد معدنی و آلی دیگر در قالب‌هایی با اشکال مختلف قرار می‌گیرد تا محصول مورد نظر پس از طی فرایندهای تولید، ساخته و استخراج شود. از کاربردهای اصلی خاک نسوز ساخت، آسترکاری و تعمیر انواع کوره صنعتی با درجه حرارت مختلف است. در چیدمان آجرهای کوره صنعتی و قرار دادن آجرهای کوره در کنار هم و پر کردن فواصل بین آجرها از خاک نسوز استفاده می‌شود.

جرم نسوز و کاربرد آن در کوره

جرم نسوز (Mass Refractory) هم مواد نسوز و دیرگدازی است که همچون خاک نسوز در برابر دما مقاومت بالایی دارد. این ماده پوششی در تماس با سرباره مذاب، فلز و گازها قرار دارد. به عبارت دیگر جرم نسوز ماده‌ای غیرفلزی و غیرآلی است که مشخصات فنی خود را در دمای بالا به سختی از دست داده و برای پوشش بدنه‌ی کوره صنعتی استفاده می‌شود این ماده در نسوزکاری کوره‌های فولاد، چدن، پاتیل‌ها، روکش‌های تاندیش، ملاقه ریخته‌گری، قسمت‌هایی از کوره سیمان، سرامیک، شیشه و… به کار می‌رود.

خاک نسوز

جرم نسوز با توجه به نوع مصرف تنوع خاص خود را دارد. این محصول صنعتی کاربردی را به سه دسته‌ی: ۱) کوبیدنی ۲) پاشیدنی و ۳) ریختنی تقسیم‌بندی می‌کنند که تفاوت این سه دسته در نوع اجرای آن در کوره صنعتی و نوع کوره است.

قیمت جرم نسوز و خاک نسوز

در نظر داشته باشید که قیمت جرم نسوز؛ مانند قیمت خاک نسوز ارزان نیست و با توجه به مصرف آن‌ها در صنایع مختلف اهمیت بسیار زیادی نیز دارند. استخراج خاک نسوز از معادن و آماده کردن آن برای تولید فراورده‌های نسوز و دیرگداز فرایند پرهزینه و دشواری است. این محصول صنعتی به صورت سنگ و خاک از معادن خارج شده و در مجموعه‌هایی مانند آجر دیرگداز ایران، برای تولید محصولاتی چون آجر نسوز کوره یا آجر کوره ای و محصولات نسوز دیگر آماده می‌شود. هزینه استخراج، آماده سازی و بسته‌بندی قیمت خاک نسوز را معین می‌کند.

جرم نسوز هم تولیدی دشوارتر از خاک دارد. تنوع این جرم برای اجرای آن در کوره‌های مختلف صنعتی و پوشش نهایی کوره و نیز پوشش ادوات و قطعاتی که در کنار کوره‌های صنعتی با مواد مذاب یا قطعات داغ و با حرارت بالا تماس دارد (مانند پاتیل و پاندیش)، است. این پوشش اصلاً نباید به راحتی از بین برود و این موضوع حساسیت کار را بالا می‌برد. پس فرایند تولید و دقت بالای آن هزینه‌های ساخت جرم نسوز و قیمت جرم نسوز را توجیه می‌کند.

جمع‌بندی

در متنی کوتاه برای شما از کوره صنعتی و استفاده از آجر کوره ای در ساخت نوع آجری این کوره‌ها صحبت کردیم. از ساختار، دسته‌ها و شکل‌های مختلف این مصالح صنعتی برای شما گفتیم. تنها آجر کوره در ساخت کوره‌های صنعتی کاربرد ندارد. خاک نسوز و جرم نسوز نقشی اساسی در ساخت یک کوره‌ی صنعتی ایفا می‌کند. بهتر است برای ساخت کوره صنعتی خود تماسی با مجموعه آجر دیرگداز ایران داشته باشید تا ضمن دریافت مشاوره تخصصی در این خصوص، خیالتان از کیفیت تضمین‌شده‌ی محصولی که خریداری می‌کنید، راحت باشد.

منبع: https://dirgodaziran.com

 

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

20 − 15 =